(Daria i Zuzia na podsumowaniu konkursu w Przemyślu)
Wielu zapewne bez problemu kojarzy te słowa z autorką tekstu Agnieszką Osiecką. Dla ósmoklasistów było to hasło konkursu literackiego, dotyczącego funkcjonowania osób niepełnosprawnych w społeczeństwie, tolerancji i empatii wobec ich problemów, pomocy i życia razem z nami.
8 kwietnia 2022 roku Zuzia Armata i Daria Stępień razem z panią Martą Filip miały zaszczyt wziąć udział w uroczystej Gali podsumowującej ten konkurs, która odbyła się na Zamku Kazimierzowskim w Przemyślu. Dzień pełen różnych emocji został rozpoczęty od zwiedzenia pięknego, choć niedocenianego zamku w Krasiczynie. Potem uczennice podziwiały panoramę Przemyśla i udały się na rozstrzygnięcie konkursu. W gronie najlepszych 20 prac z 225 nadesłanych znalazła się praca Darii, pt. „A jednak schody przegrały”. Ale nawet sam udział w podsumowaniu był dla dziewczyn niesamowitym wydarzeniem: wzruszający koncert, wirtualne rozmowy ze znanymi osobami niepełnosprawnymi w Polsce ( Kasia z kanału Kasia działa), piękny taniec na wózku inwalidzkim Sary Staszyszyn ( poszukajcie w internecie i poczytajcie) oraz …spotkanie z Janem Melą, polskim podróżnikiem, działaczem społecznym, najmłodszym w historii zdobywcą dwóch biegunów w jednym roku, a zarazem pierwszą osobą z niepełnosprawnością, która tego dokonała, Osobą zarażającą wszystkich ogromną ilością optymizmu i radości, uczyniły ten wyjazd na pewno niezapomnianym i bogatym emocjonalnie.
Link do relacji z Gali na You Tube. Polecamy obejrzeć fragment tańca Sary i słowa Jana Meli. Jako przesłanie i refleksje o życiu.
https://www.youtube.com/watch?v=cl4OIh1QIP0
Dla wszystkich zamieszczamy wskazówki dotyczące zachowania się podczas spotkania z osobami niepełnosprawnymi. Te Osoby są tak samo ważne jak my. Pamiętajcie o tym.
SAVOIR-VIVRE WOBEC OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
- traktuj osobę z niepełnosprawnością jak pełnoprawnego członka społeczeństwa
- pytaj, jeśli nie wiesz, jak się zachować
- pomagaj dopiero po uzyskaniu zgody i wytycznych
- traktuj wózek inwalidzki jak integralną część człowieka
- podczas rozmowy zwracaj się wprost do osoby niepełnosprawnej
- zwracaj uwagę na określenia, jakich używasz
- stań na wysokości rozmówcy; kiedy trzeba, pochyl się
- starannie dobieraj tematy do rozmów
- nie udawaj, że rozumiesz, jeśli tak nie jest
- uprzedzaj, zanim dotkniesz osobę niewidomą
- przedstaw siebie i innych osobie niewidomej
- podczas pomocy szczegółowo opisuj drogę i przeszkody
I jeszcze jedno:
Najważniejsza jest empatia i traktowanie drugiej osoby z pełnym szacunkiem.
Osoby niepełnosprawne to osoby posiadające swoje rodziny, pracę, zainteresowania, sympatie i antypatie, a także problemy i radości. Chociaż niepełnosprawność stanowi integralną część tego, kim są, sama w sobie nie określa tych osób. Nie zmieniaj ich w bohaterów lub ofiary niepełnosprawności. Traktuj te osoby jak indywidualne jednostki. [Judy Cohen, Praktyczny poradnik…]